torsdag 4 augusti 2011

"Lilla jags"mumsiga kaka

På en spontanfika hos Lilla Jag blev jag bjuden på denna kaka igår vilken jag varmt kan rekommendera. Jag säger bara mums! Kommer definitivt att bakas även här hemma.

Kladdkokoskaka
Kaka:
200 gr smör
4 st ägg
5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 dl kakao
3 dl mjöl

Glasyr:
1 frp kokos (200 gr)
1 dl ljus sirap
2 dl socker
75 gr smör
1,5 dl grädde

# sätt på ugnen på 200 grader
# smält smöret
# klä en långpanna eller ugnsform, ca 25x35 cm med bakplåtspapper
# Vispa ägg och socker, blanda i vaniljsocker, salt, kakao.
# Blanda i mjölet och det smälta smöret och rör till en jämn smet.
# Bred ut kakan i långpannan och grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 15 minuter.
# häll kokosflingor, sirap, socker, grädde och smör i en kastrull och sätt på medelvärme och rör om när smöret har smält så det blir en jämn smet. Låt sedan koka upp och låt sjuda i 5 minuter.
# När kakan är klar och uttagen ur ugnen, bred på glasyren och grädda ytterligare i ca 10 minuter tills kakan fått fin gyllenbrun färg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar